KAIP PRADĖTI EKSPORTĄ Į KITAS ŠALIS?
Ieškai nuo ko pradėti bendradarbiavimą su kitomis šalimis ? Mes jums padėsime atsakyti į pagrindinius klausimus
Kai įsitvirtinusi įmonė savo produktų asortimentu reaguoja į rinkos poreikius, prasideda dinamiško augimo laikotarpis. Po intensyvaus įmonės augimo etapo (pirmajame etape po jos įkūrimo) ateina sąstingio laikotarpis ir įmonė negali toliau augti. Šiame etape įmonė turi priimti sprendimus, kurie leistų verlui toliau augti ir išlaikyti stabilią padėtį itin konkurencingoje ir dinamiškai besikeičiančioje rinkoje. Taigi rinka nustato naujas kryptis ir tendencijas, kurios lemia tam tikrų prekių ir paslaugų paklausą.
Vienas iš tokių plėtros būdų - eksporto veiklos pradžia, kuri gali tapti puikiu postūmiu įmonės augimui. Galima nurodyti daugybę privalumų, kuriuos gali suteikti veikla užsienio rinkose, bet taip pat ir daugybę pavojų, kurie didina riziką ir dažnai yra nepakankamai įvertinami. Tačiau, ir tai verta pabrėžti, gerai apgalvojus ir suplanavus su eksporto veikla susijusius klausimus, sumažėja nesėkmės rizika, padidėja sėkmės tikimybė ir gaunama nauda, kuri skatins įmonės plėtrą. Išsami ir tinkamai atlikta rizikos ir problemų, susijusių su šios verslo veiklos formos įgyvendinimu, analizė yra esminis planuojamų veiksmų sėkmės elementas.
Pirmiausia reikėtų atsižvelgti į dabartinę įmonės padėtį. Verta užduoti sau klausimus apie įmonės būklę, tiksliau, ar įmonė turi reikiamų išteklių ir pajėgumų pradėti eksportuoti.
Vidiniai veiksniai
Ieškant atsakymo į klausimą, ar įmonės padėtis leidžia galvoti apie verslo profilio išplėtimą eksportuojant į užsienio rinkas, verta išanalizuoti įmonės padėtį dabartinėje rinkoje, kurioje ji parduoda savo prekes. Svarbu atsižvelgti į tai, ar ji turi nusistovėjusią ir stabilią padėtį dabartinės veiklos srityje (vietos, regiono, nacionalinė rinka). Tokią padėtį gali lemti siūlomų produktų asortimentas, kuris patenka į neišplėtotą rinkos nišą. Tačiau daug labiau tikėtina, kad gerą įmonės padėtį lėmė veiksminga ir efektyvi valdymo sistema vėlesniuose jos raidos etapuose. Kitas svarbus elementas - įmonės gebėjimas prisitaikyti prie greitai besikeičiančios rinkos situacijos. Ar įmonė turi pakankamai išteklių ir veiksmingą logistikos sistemą, kad per trumpą laiką padidintų gamybos pajėgumus ir galėtų prisitaikyti prie naujos situacijos? Personalo ištekliai taip pat labai svarbūs. Ar įmonėje dirba darbuotojai, kurie savo patirtimi ir išsilavinimu galės padėti įmonei įveikti naują iššūkį? Nes tai kelia visiškai kitokio pobūdžio problemų ir sunkumų nei iki šiol vykdyta veikla regioninėje, vietos ar nacionalinėje rinkoje.
Konkretūs žingsniai, kaip pradėti eksportuoti
Eksporto veiklos kontekste galima išskirti du pagrindinius elementus. Dalis, susijusi su formaliais aspektais, dokumentų rengimu ir prekių gabenimu į užsienį. Labai svarbu sukurti tokį prekės ženklą, kad tikslinėse rinkose siūlomų produktų grupėje išsiskirtų ir būtų siejamas su Jūsų įmonės produktu. Priėmus sprendimą pradėti eksportuoti, yra keletas būdų, kaip tai padaryti. Atrodo, kad protingiausia būtų užsakyti tyrimą konsultacinėms įmonėms, turinčioms atstovybes šalyse, į kurias ketinama eksportuoti. Tokios bendrovės už palyginti nedidelę kainą gali parengti patikimą ir profesionalią atitinkamos šalies rinkos ir ekonominės padėties analizę. Atlikus tyrimą ir pasirinkus tikslines rinkas, verta pagalvoti apie numatomos užsienio įmonės veiklos įgyvendinimą. Žinoma, įmonė gali pati pradėti eksportuoti į pasirinktas rinkas, tačiau geresnis sprendimas, kuris padidins sėkmės tikimybę, yra ieškoti verslo partnerių. Užmegzdamos įvairių rūšių bendradarbiavimą įmonės galės sujungti savo pajėgumus, o tai apskritai sustiprins jų pozicijas ir leis papildyti abipusius trūkumus, pasireiškiančius plačiai suprantamais ištekliais, t. y. užsienio ryšiais, patirtimi ar kompetencija vykdyti tokią verslo formą.
Bendradarbiavimas
Atskiros įmonės gali bendradarbiauti tiek vietos, tiek tarptautiniu mastu. Pirmuoju atveju galima kalbėti apie įvairias eksportuotojų asociacijas, kurios sutelkia savo išteklius. Galiausiai konkrečios įmonės nauda priklauso nuo susitarime dalyvaujančių įmonių skaičiaus. Tarptautinio bendradarbiavimo ypatumai skiriasi nuo vietinės rinkos ypatumų. Paprasčiausia forma - bendradarbiauti su eksporto įmone, susijusia su tiksline rinka. Tokios įmonės ir eksporto vadybininkai gali padėti užmegzti įvairius verslo ryšius ir rasti prekių realizavimo vietas. Įmonė gali lengviau patekti į rinką, tačiau ji ten fiziškai nedalyvauja ir tiesiogiai nebendrauja su galimais klientais. Tai itin lengva, greita, iš karto startuojama su darbais, todėl verslo įmonė išslošia visais aspektais. Tokiais atvejais jai nereikia investuoti į savo darbuotojų perkvalifikavimą, mokymus, kurie užtrunka itin daug laiko.




